Drömmer du om att kunna gå ner i arbetstid för att kunna lägga mer tid på skrivandet? Eller drömmer du rent av om att kunna försörja dig som författare? En fråga som många av oss ställer oss är hur man skriver en bästsäljande bok? Under min skrivarresa och i mina efterforskningar för att bli en bättre skribent har jag hittat olika råd och teorier kring vad som skapar en bästsäljare, i den här artikeln kommer jag berätta vad alla bästsäljare har gemensamt.
Hemligheten bakom varje bästsäljare är: Spänning
Tvärtemot vad många tror betyder spänning inte att du måste skriva en thriller. Det betyder att däremot att du måste ha någon form av fråga som obesvarad driver berättelsen framåt. Kommer killen att få tjejen? Om du har läst Story Engineering kan det vara konceptet för din berättelse. Alyssa Matesic är bokredaktör och förklarar hur du kan skapa spänning i alla typer av berättelser i den här videon.
Skapa spänning i vilken berättelse som helst
I Masterclass berättar Dan Brown, en av de stora mästarna på att skriva thrillers, skapas spänning genom att använda de tre C:na:
- The Contract, kontraktet, beroende på genre måste du uppfylla det löfte du har gett när du har valt genre. Kommer paret att bli tillsammans? Kommer polisen att hitta mördaren?
- The Clock, klockan, tidspress gör att insatserna ökar.
- The Crucible – karaktärerna får inte springa iväg, de måste möta skurken.
När det gäller att skapa spänning i en berättelse tror jag personligen att planeringen av berättelsen spelar en stor roll. Om du börjar med att skapa en stark synopsis som har en tydlig berättelsestruktur och väl genomtänkta vändpunkter kan du fokusera på kreativitet och tonfall när du skriver ditt första utkast. Kom ihåg att det första utkastet bara är ett utkast och att det inte behöver vara perfekt. Gör research och finslipa ditt utkast senare.
Även om spänning är den viktigaste faktorn för att skapa en bästsäljare finns det några saker du kan göra för att öka dina chanser att lyckas:
- Investera i professionell redigering för att förbättra den övergripande kvaliteten på ditt manus.
- Bygg ett författarvarumärke med skribenter och läsare som följer dig. Några av dina följare kommer läsa din bok så snart den publiceras. Har du tur kommer de också rekommendera din bok till andra.
- Marknadsför dig själv och din bok online för att nå en bredare publik. – Ta kontakt med läsarna genom att svara på kommentarer och positiva recensioner.