Att skriva bra dialog är en konst som kräver träning och finess. I den här artikeln går jag igenom fyra saker som är viktiga för att dialogen ska kännas trovärdig för läsaren.
Om du vill bli bättre på att skriva dialog kan du lyssna på hur främlingar pratar med varandra på bussen eller på ett fik. Något som jag finner intressant med hur vi pratar med varandra är att vi ibland pratar över varandra utan att egentligen lyssna på vad den andra säger. Att lyckas med det i en bok eller en film adderar ett lager konflikt och trovärdighet eftersom att det som sägs inte alltid är det karaktären menar. Se exempel på bra dialog där de pratar över varandra i videoklippet nedan.
Om du lyssnar på hur andra pratar ute på stan är det viktigt att komma ihåg att städa bort onödiga mellan ljud som umm, hmm och så vidare. Skriven dialog behöver vara lite mer städad än hur vi pratar i det verkliga livet eftersom det blir jobbigt att läsa utfyllnadsljud.
4 tips för att skriva bra dialog
1. Välj mellan citattecken eller talstreck
Det finns två sätt att markera dialog, genom att använda talstreck eller citattecken. Talstreck är samma sak som tankstreck (–), alltså ett längre streck än bindestreck (-). Så här kan dialog se ut med talstreck. (Exemplet är taget ur min debutroman Flykten.)
– Den här gången stoppar din bror oss inte, va? frågar Hosain och vrider sig i det varma sätet.
– Nej, jag pratade med honom. Jag tror han förstår varför vi måste härifrån.
Hosain nickar och drar handen genom sitt korta svarta hår. Pannan glänser, och han drar av etiketten på en vattenflaska.
– Jag är nervös, säger han.
– Jag med, svarar jag och stirrar ut genom fönstret.
Så här skulle samma stycke se ut med citattecken:
“Den här gången stoppar din bror oss inte, va?” frågar Hosain och vrider sig i det varma sätet.
“Nej, jag pratade med honom. Jag tror han förstår varför vi måste härifrån.”
Hosain nickar och drar handen genom sitt korta svarta hår. Pannan glänser, och han drar av etiketten på en vattenflaska.
“Jag är nervös”, säger han.
“Jag med”, svarar jag och stirrar ut genom fönstret.
2. Ge karaktärer en unik röst
Ett sätt att göra dialog mer trovärdig är genom att ge olika karaktärer en unik röst. Du kan dels göra det genom att analysera hur personer i olika åldrar pratar. Någon som är pensionär pratar inte likadant som en tonåring. Någon från en arbetarfamilj pratar inte som någon som vuxit upp på Lidingö. Jag hittade några tydliga exempel på hur olika personer kan prata på Tidningen Skrivas hemsida:
– Kolla vilka feta sneakers. Feta!
– Sicka spiror, bergis länsmans tös!
– Fuck, ingen täckning här, finns det nåt Wifi?
Om du använder slang som är nutida eller tidsbunden bör du göra det med fingertoppskänsla eftersom att slang ser olika ut beroende på vem du är och var du bor. De orden vi använde i Dalarna när jag var tonåring använde exempelvis inte tonåringarna i Stockholm.
Du kan även ge karaktärer en egen röst genom att ge dem olika tix. Avslutar din karaktär varje mening med “jo då så att..” eller med en fråga som om hen är osäker?
3. Varva dialog och handling
Genom att väva in handling och omgivning i dialogen så blir den mer levande och det är lättare för läsaren att sätta sig in i scenen. Om du bara skriver rad på rad med dialog är det lätt att läsaren tröttnar. Nedan är ett kort exempel ut Flykten:
– Kom, säger han och puttar mig framför sig. Vi måste skynda oss.
Vi går in i en gränd. Det stinker av ruttna sopor. Bakom en container ligger någon och sover på en bit kartong.
– Har ni pengarna med er? frågar han och håller fram handen.
Tunikan glider upp och avslöjar ett avlångt ärr på höger handled.
4. Låt dialogen ha ett syfte
Målet med dialog är ofta att föra berättelsen framåt, låta läsaren lära känna karaktärerna och gestalta det som sker i berättelsen. En sak som du inte ska glömma när du skriver dialog är att bara ha med dialog om saker som läsaren inte redan vet. Om två karaktärer möts och pratar om vad som hände förra söndagen, men läsaren redan vet vad som hände, är det bättre att skriva att de pratade om allt som hänt och sedan komma igång med dialogen när läsaren lär sig något nytt.
Jag har märkt att jag själv kan bli en aning pratig i mina dialoger och repetera samma saker när jag skriver det första utkastet. Detta ser jag till att redigera bort så att boken blir mer spännande att läsa.