Skapa dynamiska karaktärer genom bakgrundshistoria

Skapa dynamiska karaktärer genom bakgrundshistoria

Du som författare kanske vet allt om vad dina karaktärer varit med om, var de kommer ifrån, vilka mörka hemligheter de bär på – men för att berättelsen ska bli bra och trovärdig ska du inte skriva ut hela bakgrundshistorien utan snarare se till att använda den på ett smart sett. 

Definitioner i den här texten 

  • Berättelse: Där historian till största del utspelar sig. 
  • Nuet.Bakgrundshistoria: Saker som hände innan berättelsen drar igång. Dåtid.
  • Flashback: Definierande och detaljerade minnen i  bakgrundshistoria som innehåller konflikt och spänning. 
  • Reflektion: Protagonisten minns tillbaka och reflekterar över saker som hänt. 

Varför skulle vi vilja dela med oss av en karaktärs bakgrundshistoria? 

  • För att ge kontext.
  • Lära läsaren om förhållanden mellan karaktärer.
  • För att förstå olika karaktärers motivation.
  • För att öka spänningen.

En skicklig skribent kan väva in karaktärens bakgrund i berättelsen genom perspektivet. Sättet som karaktären reagerar på olika händelser har formats av det förflutna. Den kan även motivera karaktären till att vilja ha en viss sak och kan även indikera vad som kommer hända i framtiden. När du skriver om bakgrundshistorien är det viktigt att vara selektiv. Varför är den händelsen viktig? Hur formade den vem karaktären är idag? 

Fem tips för bakgrundshistoria

  1. Hitta rätt balans. Behöver läsaren verkligen veta det här? 
  2. Undvik infodumping, för mycket information på en och samma gång kan få berättelsen att kännas som en historielektion. Vi behöver kurera informationen.*
  3. Väv in bakgrundshistorien i dialog som pågår i den nutida berättelsen. Använd exempelvis  minnen som triggas. Kom ihåg att om du använder dig av dialog ska minst en av karaktärerna inte vet om det som hänt. 
  4. Undvik bakgrundshistoria, flashbacks eller reflektion de första fem sidorna. Varför? För att inte skriva läsaren på näsan och för att hålla spänningen uppe. En prolog ska inte innehålla en infodump utan snarare ge läsaren en försmak av vad som komma skall.
  5. Fundera över dina karaktärers förslutna, det finns flera sätt att upptäcka en intressant bakgrundshistoria. 

*Det är helt okej att infodumpa när du skriver första utkastet av en berättelse, så att du själv vet vad som hänt. Glöm bara inte bort att redigera bort det senare. Vaje gång du frångår den nuvarande berättelsens tidslinje saktas berättelsen ner. 

90 % av av informationen om karaktärer ligger dolt för läsaren, precis som ett isberg.

Ernest Hemingway

Mål och drivkrafter

Vad vill din protagonist?

I början av berättelsen har din protagonist ett mål, något den vill ha men har svårt att få. Om vi vet vad protagonisten vill ha vet vi vad som kommer hända här näst. 

Varför vill den ha det?

Karaktärer kan vilja ha samma sak, men varför:et bakom är det viktiga. Det är det som definierar dem. Deras varför är vanligtvis resultatet av något som hänt i deras förflutna – en händelse som format dem.

Vilken missuppfattning får protagonisten att tro att hen inte kan få det hen vill?

Det är vanligtvis något som hänt i det förflutna.

Vilken händelse formade protagonistens missuppfattning om sig själv?

Identifiera formativa händelser som är relevanta för berättelsen. Det kan exempelvis vara en nära döden upplevelse eller någonting pinsamt som gav huvudkaraktären dåligt självförtroende som håller hen tillbaka senare i livet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *